середа, 29 січня 2014 р.

8 клас. Cвоєрідність поезії вагантів, її провідні теми.



Тема уроку: Cвоєрідність поезії вагантів, її провідні теми.
Мета уроку:
·    ознайомити учнів із лірикою вагантів, показати її жанрово-стильове багатство та новаторство;
·    розвивати навички драматичної гри, монологічного мислення;
·    виховувати інтерес до літератури минулого.
Обладнання: фонозапис пісень: «Гімн студентів», «Во французской                  стороне», відеопрезентація (Додаток №2); зображення вагантів; тексти віршів.
Хід уроку:
І.  Організаційний момент.    
ІІ. Актуалізація знань.
Зараз на уроках літератури ми вивчаємо епоху, одне із визначень якої звучить англійською мовою: «dark ages» - «темні віки». Спробуйте підібрати синоніми до назви «темні віки»? (похмурі, страшні, сумні, таємничі…).
Саме так називали Середні віка в історії людства. Чому? Що було характерним для цієї епохи? (війни, феодальний стрій, Хрестові походи, домінування церкви, неосвіченість, пропаганда аскетизму).
Давайте звернемося до двох цитат: (слайд№1)
М. Блок «Люди покладали надію на молитви благочестивих, на накопичення аскетами заслуг перед Богом на благо всіх віруючих, на заступництво святих…»
М. Гаспаров …здивувала Європа побачила що похмуре Середньовіччя вміло не тільки молитися, а й веселитися, і не лише рідними мовами, а й вченою латиною…»
- Чи схожі за змістом ці висловлювання?
- За яким принципом підібрані цитати?
     (протиставлення, антитези)
- Які слова є антонімами?
     (молитися-веселитися)
Отже, ми вийшли на головну антитезу суспільного життя Середньовіччя. І завданням нашого уроку буде познайомитись із творчістю тих поетів, які веселилися в похмуру середньовічну добу – вагантів. (запис теми уроку в зошит). (слайд№2)

Запис «гімну студентів» (слайд№3)
Чи знаєте ви цю пісню?
Да здравствует университет!
Да здравствует профессора!
Да здравствует каждый студент,
Да здравствует все студенты,
Да вечно они процветают!
Ці слова і цю пісню знають студенти всього світу. Це «Гуадеамус» – гімн студентів, який був написаний вісім століть тому. Хто автор – невідомо , але ясно одне – він був вагантом.
З поезією яскравих представників літератури Середньовіччя – трубадурів ми познайомилися на минулому уроці. Для роботи сьогодні ви отримали друковані робочі листки (Додаток №1). І знайомство із вагантами, їхньою поезією ми проведемо, використовуючи метод порівняльного аналізу і заповнюючи таблицю.
       Хто такі трубадури? Ким вони були за походженням? Яким був їх соціальний статус?
(слайд №4) Ваганти, – (лат.) – бродячі люди, мандрівники; так називали у Середньовіччі мандрівних священників, які не мали своєї парафії; збіглих ченців, попів-розстриг, котрі через одруження або пияцтво втратили свій сан. У пошуках кращої долі вони мандрували дорогами Середньовічної Європи, заробляючи на життя складанням віршів та пісень (переважно життєрадісного та сатиричного характеру). Згодом їх ряди поповнились мандрівними студентами.
Друга їх назва – голіарди – (старофранц.) – блазні, від імені розпусного гуляки і віршописця Голіафа, який уславився гульбою і ненажерливістю, але володів даром віршування. Якщо ви звернули увагу на середньовічну гравюру, то саме в одязі блазнів вони і зображувалися.
– В якій країні жили трубадури? В якому столітті?
 (слайд №5) Лірика вагантів була поширена в Англії, Німеччині, Франції та Північній Італії. Розквіт поезії припадає на XII – XIII століття, коли у країнах Західної Європи спостерігався бурхливий розвиток міст, почали виникати школи та університети. Одним із найвідоміших був Болонський (слайд №6).
(слайд №7) Школярі та студенти були народом непосидючим і з метою удосконалення своїх знань мандрували із міста у місто. Ця бешкетна, буйна молодь, як і ваганти, була «порушувачами спокою». Вони полюбляли говорити: «Школярі вчаться благородних мистецтв у Парижі, стародавніх класиків – в Орлеані, судових кодексів – у Болоньї, медичних припарок – у Солерно, демонології – в Толедо, а добрих звичаїв – ніде».
Якою мовою писали свої вірші трубадури?
(слайд №8) Ваганти свої твори писали латиною. У 1803 році знайдене цінне зібрання середньовічної світської лірики – «Буранські пісні», складене у XIII столітті  у Баварії, куди ввійшло біля 200 латинських віршів вагантського походження.
Чи відомі вам імена поетів-трубадурів?
(слайд №9) Поезія вагантів була анонімною. Як ви думаєте, чому? (висміювали церкву). Спиралися на досвід релігійної лірики, на античну літературу (творчість Овідія, Горація, Ювенала), на народну поезію (з якою знайомилися під час мандрів). Широко використовували риму, що робило їх поезію милозвучною.
Щоб краще зрозуміти вагантів і їх твори, давайте прочитаємо «Орден вагантів». У ваших друкованих листках є словнички, де ви знайдете пояснення багатьох незрозумілих слів. Завдання ж до аналізу поезії нам підказує сама назва твору.
Яке значення у цьому контексті набуває слово «орден»? Це нагорода?
Отже, читаючи, ми повинні створити статут вагантів, визначити правила за якими жили ці люди. (слайд №10)
Чи всі пункти статуту вам подобаються? Чому?
Яким девізом керувалися ваганти? Що уславлювали? (радість і свободу)
Яким настроєм сповнена поезія?
Чи дійсно існував орден вагантів?
Отже, орден вагантів – це велика родина, закон якої велить насолоджуватися життям, їсти не пісну їжу, пити вина, спати досхочу, грати в азартні ігри, засуджувати нечесних і славити чесних. А скупим і лицемірам немає місця серед вільних вагантів.
Звернемося ще до одного твору – «Безтурботна пісня» або «Геть книжки виснажливі». Думаю, він вам сподобається.
Чи сподобався вам вірш? А можливо викликав обурення?
Яким настроєм сповнений?
Чи схожий він за будовою на пісню?
Які два періоди життя людини протиставлені у творі?
Чи однаковий сенс життя для людей у ці періоди?
Чого побоюються ваганти?
На вірші якої античної поетеси схожі рядки: «До Богів подібні ми! Як Боги кохаймося!»? (Сапфо)
До чого закликають ваганти? (свобода і кохання)
На заклики якого античного поета це схоже? (Анакреонт)
Чи можна вважати, що у цьому вірші звучить зневага до книжок взагалі?
Ваганти бродяжничали, але вони ж і вчилися… Таке ставлення до навчання, скоріше, маска, спроба уявити себе вільним від сурових заборон і правил свого часу, прояв бунтівної натури молодої людини…
Усі ви напевне чули вислі «бідний студент». А чому він з’явився? (студенти, зазвичай, не працювали, тому жили бідно…)
Давайте звернемося до вагантів і прочитаємо поезію «Бідний студент». Можливо, саме із-за токого уявлення вагантів і з’явився цей вислів.
Яким зображений студент у вагантів?
До кого звертається за допомогою?
А тепер спробуйте перевтілитись у середньовічного студента і, використовуючи текст вірша, розповісти про власне життя.
Які настанови сучасним студентам ви дали б?
А тепер я даю декілька хвилин дозаповнити ваші таблиці у друкованих листках, спробувати порівняти поезію трубадурів і вагантів та зробити висновки щодо значення їх творчості для розвитку світової літератури.
– То які ж особливості поезії вагантів? (латинська мова, звернення до фольклору, оспівування кохання і краси природи, орієнтація на античність, оспівування свободи, життєлюбні мотиви, анакреонтичні мотиви, римування та мелодійність)
Що приваблює вас у ній?
Що засуджуєте?       
Як я вже говорила, поезія вагантів була дуже мелодійною. Це дало можливість сучасним композиторам спробувати відтворити і дух доби, і бачення світу вагантами. Одним із таких митців був Давид Тухманов, завдяки якому поезія вагантів прийшла до радянської молоді ще в 70-ті роки минулого століття і є популярною і сьогодні.
Звучить пісня «Во французской стороне».  (слайд №11)
ІІІ. Оцінювання.
ІV. Домашнє завдання: ст. 167 – 168; напишіть про своє гімназійне життя у стилі поезії вагантів.


Додаток №1
Робочий листок учня (учениці)__________________________

Тема уроку: Своєрідність поезії вагантів та її провідні теми.

Словник уроку:
Венера - римська богиня кохання і вроди.
Дукати — стародавні срібні, а згодом, золоті монети.
Захланний – жадібний.
Клірик – служитель церкви. Відповідно до папських привілеїв, клірик міг на п’ять років залишити своє місце служби для здобуття освіти, продовжуючи одержувати плату за свою посаду. Для представників багатьох церковних ордерів навчання і викладання в університеті були частиною їхнього служіння церкві.
Левіт — старозавітний священик.
Мейсенці – жителі німецького міста Мейсена.
Орден – організація людей із певним статусом. Спочатку слово «орден» означало об’єднання ченців (служителів церкви) або рицарів (воїнів), а потім його почали використовувати і для найменування братерства, об’єднань.
Пресвітер – священик пресвітеріанської церкви (один з напрямків протестантства і особлива форма церковної організації).
Сакси – германські племена, які населяли Британію та Північно – Західну Європу.
Утреня — ранкове богослужіння в церкві.
Шваби – німці, які проживають на території герцогства Швабія.

Середні віки: війни, феодальний стрій, хрестові походи, домінування релігії, інквізиція, неосвіченість, пропаганда аскетизму.
Анакреонтичні мотиви – мотиви свободи, безтурботного життя та кохання.

Статут вагантів:
·        « В орден всі вживаються, що життя спасає »
·         « У житті поводьтесь тільки бездоганно »
·         « Не личить знатися з клірком »
·         « Милосердя любимо »
·         « Ми чинцеві раді, а найбільш студентові в гарному наряді »
·         « Згиньте люди скнарості, скупарі захланні »
·         « Тут нам заборонено утреню служити »
·         « Зайвого ж позбутися гра всім допоможе »
·         « Не мрій про чоботи, тішся постолами »
·         « Ми ж бо всіх приймаємо з будь-якого стану »
·         « Поки не наївся всмак, не виходь із хати »
·         « Гравець удачливий виграє дукати »
·         « За лихом йдуть радісні події »
·        « Від цапів овець чесно відділити »

Порівняльна таблиця


Трубадури
Ваганти
Походження (соціальний статус)


Рівень освіти


Мова поезії


Зовнішній вигляд


Тематика поезії


Жанри


Ставлення до життя


Значення для розвитку літератури
Вплив на подальший розвиток європейської поезії, рими, мелодійність.

Висновок (особливості творчості вагантів):
· Латинська мова
· Звернення до фольклору
· Оспівування кохання і краси природи
· Орієнтація на античність
· Оспівування свободи
· Життєлюбні мотиви
· Анакреонтичні мотиви
· Римування та мелодійність

Домашнє завдання:
· ст. 167 – 171;
· напишіть про своє гімназійне життя у стилі поезії вагантів.

Додаток №2

 

 

 

 

 
 

2 коментарі: