середа, 29 січня 2014 р.

10 клас. Стендаль. "Червоне і чорне"



Тема:
Конфлікт головного
героя Жульєна Сореля
з суспільством як сюжетний стрижень роману.
Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту

Мета уроку: допомогти учням розкрити конфлікт головного героя із суспільством, з’ясувати його роль у сюжеті твору, навчити висловлювати свої судження; розвивати навички роботи з текстом, образне і логічне мислення ;
виховувати активну життєву позицію, неприйняття зла та насильства, прагнення дотримуватися морально-етичних норм. 
Тип уроку: бінарний
Направленість уроку: урок - психологічне дослідження

Основні поняття уроку: парадокс лицемірства, внутрішня боротьба,       
                                             духовна смерть людини
Обладнання уроку: портрет Стендаля, ілюстрації до роману «Червоне і чорне», електронний варіант роману,  аркуш паперу А-4, олівці

Епіграф уроку: Я хочу говорити про те, що відбувається в глибині душі.

Ф. Стендаль
Людина — це безодня. Що приховано в цій безодні, невідоме
навіть їй самій..
І.Шевельов
Хід уроку.

I. Актуалізація опорних знань.
Урок починається з постановки проблемних запитань перед учнями.
1.      
Вчитель cвітової літератури:
-   Що визначає долю людини і сам історичний процес?
-   Хто несе відповідальність за все добро та зло, яке відбувається на землі?
-   Який шлях духовного творіння? Психолог:
Перш ніж ви дасте відповіді на ці та інші запитання , спробуйте визначитися, які людські цінності є для вас вічними, значущими. Я пропоную вам пригадати та сформувати їх за допомогою таблиці.

(Учні з психологом заповнюють таблицю)
Християнські цінності
Вічні людські цінності
Віра, надія, любов, добро, милосердя краса, християнський дух і святість підтримка
Життя, свобода, істина, духовність, розуміння, науковість, відчайдушність, цілеспрямованість

Вчитель світової літератури: Я теж хочу нагадати вам перелік тих людських цінностей, про які ми з вами неодноразово говорили на попередніх уроках:
-   доброта;
-   вірність;
-   відповідальність за дане вами слово;
-   справжня любов;
-   вірність у любові;
-   відданість;
-   добросердечність......
Психолог:
Як ви гадаєте, на якому рівні існує взаємозв'язок між ціннісними орієнтирами та життям особистості? Давайте спробуємо це перевірити на
власному життєвому досвіді. Отже, переходимо до виконання вправи «колесо життя». Намалюйте велике коло на аркуші паперу і помітьте його центр.

                              
                                                                             
Намалюйте 8 спиць від центру до великого колеса, кожна з яких прямо протилежна іншій і може продовжуватися за лінією великого кола.
Позначте кожну спицю так: духовна, інтелектуальна, емоційна, фізична, соціальна, професійна, екологічна, психологічна.

2.Виконання учнями малюнку -схеми.
Психолог:
- Визначте, на якому рівні розвитку та в якому стані знаходяться особисто ваші віхи-чинники.
Наприклад:
-   на вашу думку, на сьогодні емоційна сторона нижче середнього рівня від звичайного вашого стану, то відповідно на всі емоції, на свій розсуд, позначте відповідний стан. За таким принципом заповніть всі інші важелі. Запитання для обговорення:
-   Чи утворюється у вас ще одне коло?
-   Чи зможе ваше коло повноцінно здійснювати рух?
-   Які сфери вашої життєдіяльності необхідно удосконалювати?
-   Яким чином ви це можете зробити?



II. Формування нових знань, умінь, навичок.
З.Застосування прийому «Скульптура характеру».
Словесна характеристика та заглиблення в образ Жульєна Сореля за алгоритмом:
Портрет
Соціальне походження, родина
Освіта і виховання
Захоплення , прагнення та мрії Основні події життя
Основні риси характеру (двоїстість натури)
Портрет.
Вчитель світової літератури :
-  Яким постає перед читачем Жульєн Сорель на початку твору? Що відрізняє юнака від інших?
-   Яким ми бачимо Жульєна у сприйнятті пані де Реналь? (ч.V).
-   Визначте і узагальніть провідні деталі опису зовнішності героя.
-   Як змінюється зовнішність героя протягом твору?
-   Спираючись на текст, змалюйте словесні портрети Жульєна - семінариста, Жульєна - поручика гусарського полку, Жульєна - в'язня.
(Звернення до ілюстрацій, портретів)
Соціальне походження, родина.
Вчитель cвітової літератури:
-   Що вам відомо про походження та родину головного героя?
-   У якій атмосфері зростав Сорель?
-   Спираючись на текст, розкажіть про взаємини Жульєна з родиною.
-   Як герой ставиться до свого походження?
-   Визначте місце у соціальній ієрархії, що належало Сорелю за походженням. Чи влаштовувало це героя?
Освіта і виховання.
Вчитель світової літератури:
-   Розкажіть про здобуття освіти Жульєном. Що ви можете сказати про характер цих знань?
-   Чи займався герой самоосвітою? Що саме його цікавило?
-   Охарактеризуйте знання, які здобув Жульєн Сорель у семінарії.
-   Якими знаннями володів герой під час служби у маркіза де Ла-Моля?
-   Як ви думаєте, чи могла освічена людина низького походження пробити собі дорогу в житті завдяки знанням в умовах тогочасного суспільства?
Психолог:
-   Давайте, разом з вами та автором твору, спробуємо прослідкувати рівень розвитку життєсфери головного героя твору.
-   Я пропоную вам здійснити аналіз власних поглядів щодо значущості і  цінності знання. На аркуші зобразіть, будь ласка, дерево, (на зображення малюнка надається 3 хв.).
4.Робота психолога з малюнками
-   Дерево здавна асоціюється із знаннями, прагненнями, самоаналізом власного внутрішнього світогляду. В залежності від того, що ви зобразили на малюнку, яким чином і яку пору року використали, ми спільно поринемо до підсвідомого власного «Я» і будемо мати змогу побачити ваше ставлення до знань.
-   Інтерпретування одержаних учнівських малюнків психологом.
-   Висновки психолога за одержаними результатами малюнків.
( гілки вгору - активна життєва позиція, прагнення до пізнання світу;
гілки вниз – пасивність, життєва невизначеність…
дерево квітуче, зелене, з плодами – є мета в житті, прагнення, визначеність;
голе, зимове – невизначеність, душевна порожнеча;
дупло в дереві – життєва травма…)
- Яким ви бачите дерево Жульєна?
Захоплення, прагнення та мрії.
Вчитель світової літератури :
-   Розкажіть про захоплення Жульєна читанням.
-   Яку життєву мету поставив перед собою герой?
-      Чи були у Жульєна Сореля кумири?
-      Як ви гадаєте, чому прикладом для наслідування Жульєн обирає долю Наполеона?
-      Чи вірний Сорель своєму кумирові? Обґрунтуйте думку тексту.
Основні події життя.
Вчитель світової літератури:
5.Складання «ланцюжка подій». Кар'єра.
-      Про яку кар'єру спочатку мріяв Жульєн Сорель?
-      Яку посаду отримує герой у домі де Реналів?
-      Що змусило Жульєна вступити до Безансонської семінарії? Про яку кар'єру він тепер мріяв?
-      Які можливості перед героєм відкривала кар'єра священика?
-      Чи вдається Жульєнові досягти бажаного? Чому?
-      Які перспективи відкриваються для Сореля у Парижі? Ким стає Жульєн?
-      Чим закінчується кар'єра Жульєна Сореля? Які в тому причини? Ланцюжок подій. Прийом «Психоаналіз».
Завдання:
-Визначте, які можливі події, про котрі не йдеться у творі, могли б бути рушійною силою певних вчинків героя.













Основні риси характеру (двоїстість натури).
Вчитель світової літератури:
-  Назвіть основні риси характеру Жульєна Сореля. Проілюструйте текстом:
романтичність; безвір'я; егоїзм; лицемірство; корисливість; щирість; марнославство; чесність.
-     Як співвідносяться між собою думки і вчинки героя? Про що це свідчить?
-     Завдяки якому авторському прийому ми дізнаємося про істинні думки, почуття Жульєна Сореля? (внутрішній монолог героя)
-     Чи збігаються думки із вчинками, коли головний герой стає самим собою?
Психолог:
-        Давайте зараз спробуємо за допомогою «Колеса життя» показати рівень сфери життєдіяльності героя саме під час змінних та устояних на той момент життєвих чинників та особливості індивіда.
(На аркушах паперу А-4 учні, на власний розсуд, зображують життєвий шлях особистості героя). Підсумок до виконаної вправи. Запитання для обговорення:
-     Які життєві аспекти Сореля ви виділили найбільш здоровими?
-     Які сфери життя необхідно було йому удосконалювати?
-     Яким чином він міг би це зробити в той момент?
III. Підведення підсумків уроку
6. Використання прийому «Кошик підступних запитань».
1.    Історія Жульєна Сореля - це історія його трагедії чи моральної поразки?
2.    Чи можна вважати трагічним фінал роману моральною перемогою Жульєна?
3.    Де слід шукати причини трагедії Жульєна?
4.    Хто все ж таки, на вашу думку, є значущими у формуванні та функціонуванні життєвих сфер особистості?
5.    Яким чином особа теперішнього нашого суспільства зможе забезпечити для власного «Я - гармонійного»: емоційної, духовної та соціальної сфер життєдіяльності?



7.  Повернення до проблемного питання уроку.
8.  Робота з епіграфом до уроку.
   Вчитель світової літератури:
-     Чи в змозі ми розгадати тайну власного «Я»?
-     Що для цього необхідно? Що ми, як суспільні істоти, в змозі зробити?
-     Як ви розумієте слова «Людина - це безодня»? Який сенс вкладено в дану частину епіграфа?
9.  Заключне слово вчителя.
- У романі «Червоне і чорне» автор переконливо доводить, що причини трагічних доль людей криються в самій дійсності, яка не дає змоги реалізуватись особистості. Трагедія героя має ніби подвійну природу: дійсність змушує людину пристосовуватись до свого оточення і таким чином придушує прояви свого «Я». Якщо ж особистість починає протистояти тиску, середовище використовує цю самобутність задля своєї вигоди, або знищує людину.

10.    «Дискусійне вогнище».
Проводить психолог.
Як стати непідвладним власному егоїзму? Чи маєш ти лицемірство у собі? Чи хочеш його побороти? Чи потрібно це тобі?
IV. Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Вчитель:
-   Підготуватися до характеристики образів Луїзи де Реналь та Матильди де Ла-Моль.


                  



Немає коментарів:

Дописати коментар